Térkő burkolat rétegrendek

Érdemes tisztában lenni néhány fontos, alapvető dologgal, ami a térkövezési munkálatok kivitelezését illeti!

Hogy mi a megfelelő tömör alépítmény egy térkő felület alá ?
Szakmailag ezeket a rétegrendeket kell kiépíteni:

Első lépés: Térkövezni kívánt terület kitűzése:

Ez történhet fa, fém vagy erősebb műanyag kitűző karókkal, ami rövidebb távolságoknál a sarok vagy törési pontokon történik. A nagyobb távolságoknál is a sarok és a törési pontokat tűzzük ki, de itt közbe eső kitűző karókat is indokolt beiktatni nagyjából 5 méterenként.
Miért van erre szükség?
A második lépésben erre is kitérek.

Második lépés: Végleges térkő felület szintezése:

A kitűző karókat rugalmas zsinórral vagy damillal (hagyományos módszer) kötjük össze és a túl hosszú távolságok összekötése a zsinór belógásához vezet, ami a majdani szegélykő lerakásnál szint eltérési gondot okoz. A másik megoldás a kitűző pontok összekötésére a lézeres technológia (modern módszer). Én személy szerint jobban kedvelem a régi jól bevált hagyományos módszereket, ami szerintem megbízhatóbb, mint a modernebb technológia.

Harmadik lépés: Föld kitermelés:

A föld kitermelés mélységét az adott térburkolat terhelési függvénye határozza meg! A véglegesen kitermelt föld szintjét alaptükörnek nevezzük! Az alaptükör mélységét lentebb a ,,térkő alépítmény vastagságok, felsorolásban látni fogják.
Fontos: A térkő felülettől számított kitermelt föld mélység mindenhol egyforma és egyenletes kell, hogy legyen, mert ha ez nem így történik, akkor a rétegrendek nem lesznek egyforma vastagságúak, ezáltal nem egyformán tömörödik a töltő anyag és hullámossá válik az alépítmény felülete!

Ez a későbbiekben befolyásolni fogja a térburkolat minőségét! 1-2 cm eltérés esetleg megengedett.

Negyedik lépés: Töltő anyag bedolgozás:

Fontos tudni, hogy a töltőanyag tömörített állapotát alépítménynek nevezzük, ami egyben a fagyvédő réteget is képezi, ezért TÉRKŐMESTER CÉG KIZÁRÓLAG KŐZÚZALÉK SZÁRMAZÉKOKKAL DOLGOZIK, amiknek nincs nedvszívó hatásuk (murva, bazalt, andezit, dolomit, mészkő).

Örök szabály, hogy AMI SZÍVJA ÉS MAGÁBAN TARTJA A NEDVESSÉGET AZ SEMMI NEM FAGYÁLLÓ (beton darálék töltő sóder, tégla törmelék)! Ez alól kivételt képez, amikor a felületet CKT vagy egyéb aljzatbeton réteget kap. Ez esetben nem tud lejutni a csapadék a töltőanyagig, így a fagyveszély nem érvényesül. A terhelhetőség figyelembe vételével minden felületnek más, más a töltőanyag vastagsága. Könnyebb terhelésnél vékonyabb töltőanyag elegendő, de minél nagyobb a térburkolat terhelése, annál vastagabb a töltőanyag. A töltőanyag szerepe azért nagyon fontos, mert elválasztja a beton alépítményt a tükör földfelülettől, így meggátolja a talaj pára és az oda szivárgó csapadék felszívódását a beton felületbe, ezzel kiküszöbölve a fagyveszélyt.

Ötödik lépés: Teherhordó réteg készítése:

Elértünk az egyik legfontosabb elkészítendő fázishoz! A teherhordó réteg lehet kőzúzalék (murva, bazalt, andezit, dolomit, mészkő, CKT beton, C 12 24 FN beton vagy ennél erősebb összetételű beton. Legtöbb esetben a földnedves beton a legkivitelezhetőbb betonfajta a térkő felület alá. Részben mert minél szárazabb egy beton állaga, annál keményebbre köt meg, másrészt nem folyik és egy mixer autó által meg nem közelíthető terültre kézi erővel is be lehet juttatni. Kerülhet a teherhordó réteg betonjába vasháló, ami nagyobb terhelésnél indokolt. Minél nagyobb a terhelési igénybevétel, annál vastagabbnak kell lenni a beton felületének és a bele építendő síkháló vastagságának.

Hatodik lépés: Ágyazó anyag eldolgozás:

Az ágyazat anyaga a legtöbb esetben 2-4 szemcse nagyságú kőzúzalék. Ezt a hétköznapi nyelven,,zizi,,-nek nevezzük. A kőzúzalék ágyazatot helyettesítheti a 0-4 szemcse méretű kétszerrostált sóder, aminek kedvezőbb az ára, mint a kőzúzaléknak, na meg nem is lehet a zúzott követ minden építőanyag kereskedésben beszerezni. Továbbá szerepel még az ágyazatok alkotó eleme ként a 0-1 szemcse frakciójú mosott homok, ami a nagyobb és vékonyabb méretű térkövek, járdalapok lerakásánál indokolt. Itt ugyan is nem kerülhet bele 1 mm-nél nagyobb szemcse méret, mert a későbbi tömörítésnél ezek a térburkoló termékek eltörnek!

Hetedik lépés: Térkő lerakás:

Térköveket több méretben, vastagságban és színben készítenek, de a színekbe és a méretekbe most nem mennék bele, hiszen a rétegrendekről szól a leírás, tehát marad a térkő vastagság. A térburkolókő 4 cm vastagságnál indul, amit ma már egyre kevesebbet gyártanak, majd jön az 5 cm vastag, amiket gyalogos forgalom használatára készítenek. Gyalogjárda, kerti pihenő, terasz burkolására alkalmasak. Következő vastagság a 6 cm, talán a legtöbbet használt termék a lakossági szolgáltatásban. Személyautó, motorkerékpár terhelésére készítik ezt a vastagságot. Autóbejárók, garázslejárók, parkolók, kerékpár utak térburkolata készül belőle. Következő vastagság a 8 cm vastag térkő, ami kis teherautó, nagyobb súlyú személyautó, kis busz terhelését bírja el. Ezt a vastagságot, inkább közterületeken, áruházak parkolójában, kisebb raktárakban használják, ahol különböző súlyú gépjárművek közlekednek. Következő vastagság a 10 cm vastag térkő, ami már ipari jellegnek számít. Nagyobb raktárak, lerakatok, autóbusz parkolók, busz garázsok burkolata. Legutolsó méret a 12 cm vastagság, amit kifejezetten ipari célokra használnak. Kamion szervizek, szállítmányozási céges utak, kamion depók burkolatát alkotja.

Térkő burkolat vastagságok:

  • Gyalogjárda, kerti pihenő, terasz (terhelhetőség: 0 – 150 kg): A leendő térkő burkolat szintjétől számított 20 – 25 cm mélységben kerül kitermelésre az alaptükör. 12 – 15 cm vastagságú a töltő anyag, ami kizárólag ennél a terhelésnél, egyben az alépítmény is. 2 – 3 cm az ágyazó anyag, 4-5 cm a térkő.
  • Kisebb személyautó, motorkerékpár (terhelhetőség: 0 – 2000 kg): A leendő térkő burkolat szintjétől számított 30 – 35 cm mélységben kerül kitermelésre az alaptükör. 12 – 15 cm vastagságú a töltő anyag, 10 – 12 cm vastag az alépítmény, 2 – 3 cm az ágyazó anyag, 6 cm a térkő.
  • Kis teherautó, nagyobb személyautó, kis busz (terhelhetőség: 0 – 10000 kg): A leendő térkő burkolat szintjétől számított 40 – 45 cm mélységben kerül kitermelésre az alaptükör. 15 – 20 cm vastagságú a töltő anyag, 15 cm vastag az alépítmény, 2 – 3 cm az ágyazó anyag, 8 cm a térkő.
  • Nagyobb teherautó, nagy busz (terhelhetősége: 0 – 20000 kg): A leendő térkő burkolat szintjétől számított 50 – 55 cm mélységben kerül kitermelésre az alaptükör. 15 – 20 cm vastagságú a töltő anyag, 20 cm vastag az alépítmény, 2 – 3 cm az ágyazó anyag, 10 cm a térkő.
  • Kamion, darus autó (terhelhetősége: 0 – 40000 kg): A leendő térkő burkolat szintjétől számított 60 – 70 cm mélységben kerül kitermelésre az alaptükör. 20 – 25 cm vastagságú a töltő anyag, 25 cm vastag az alépítmény, 2 – 3 cm az ágyazó anyag, 12 cm a térkő.

terkolerakas.hu – 2023


ajánlatkérés <<<